Hoe vervuilend is vliegen echt?

Laurien Claeys VETT Reageer

Scholieren vragen aandacht voor het klimaat en willen dat politici actie ondernemen en het onderwerp bovenaan de agenda plaatsen. Maar heb je enig idee hoe het met die klimaatopwarming gesteld is? In dit artikel ontdek je de negatieve milieu-impact van de luchtvaartsector en hoe vervuilend een retourtje Barcelona werkelijk is.

­­­­­Vliegen is simpel en dankzij low-budgetmaatschappijen kost het je bijna niets. Een weekendje naar Madrid om je verjaardag te vieren? Zo’n gek idee blijkt dat vandaag niet te zijn. Vliegen is niet meer enkel een zaak voor de happy few. Bijna iedereen vliegt en dat is te wijten aan de goedkope tickets die we vandaag op de kop kunnen tikken. In 1960 kostte een retour België-New York ongeveer 27 500 Belgische frank. Omgerekend en rekening houdend met de huidige koopkracht is dat 4300 euro voor een ticket. De echte prijs voor een retourtje de dag van vandaag mag je gerust delen door tien.

Dat vliegen niet zo goed voor het milieu is, zien we dan weer vaker over het hoofd. Eén transatlantische vlucht zorg voor evenveel CO2-uitstoot als een jaar lang met de auto rijden. Wie eens per jaar het vliegtuig neemt, komt al snel in de buurt van de uitstoot die een vegetariër jaarlijks bespaart. Een verre reis naar bijvoorbeeld Azië compenseren? Dan moet je als gemiddeld huishouden vijf jaar vegetarisch gaan eten.

Betekent dat dan nooit meer backpacken in Zuid-Amerika?

De luchtvaartsector heeft een negatief effect op het milieu, en het is aan ons als reiziger om daar iets aan te doen. Toch is de klimaatverandering voor velen een ver-van-mijn-bed show. Weg vanuit het druilerige België naar zonnigere oorden om volledig te ontstressen op een parelwit strand aan een azuurblauwe zee? Bijna iedereen maakt er zich wel eens schuldig aan. In Europa is elke plek te bereiken zonder vliegtuig. Een weekendje Spanje is in dat opzicht dus not done. Het is aan ons om de alternatieven van vliegtuigreizen te herontdekken, en aan jou om te bepalen of nooit meer rondtrekken in Zuid-Amerika de prijs is die je wil betalen voor een lagere milieu-impact.

Vervuiling in de lucht

Vliegtuigen produceren naast geluidsoverlast, ook roetdeeltjes die op hun beurt bijdragen tot global dimming. Dat zijn vuile deeltjes in de lucht, die vrijkomen bij de verbranding van brandstoffen en het zonlicht blokkeren, waardoor de aarde afkoelt. Daarnaast stoten vliegtuigen enorme hoeveelheden broeikasgassen uit, zoals waterdamp, stikstofoxiden en CO2. De luchtvaartsector kent een jaarlijkse groei van ongeveer 10%. De initiatieven om de vliegtuigmotoren zuiniger en efficiënter te maken, worden door deze sterke toename tenietgedaan. Bijgevolg blijft de hoeveelheid uitstoot aan broeikasgassen in grote mate toenemen.

Wie betaalt er voor jouw ticket?

Vliegen is niet goedkoop, de prijzen van vliegtickets worden gewoon kunstmatig laag gehouden. Een retourticket naar Milaan voor 30 euro? Wie even logisch nadenkt, beseft al snel dat dat niet kan. De luchtvaartsector draait op subsidies en belastingvoordelen. De keerzijde van die medaille? Elke euro die we besparen door goedkoop te vliegen, zullen de volgende generaties dubbel betalen ten gevolge van de klimaatverandering. Vliegen brengt de aarde veel schade toe. De kosten voor de gevolgen daarvan en het herstel van die schade, is niet meegerekend in de prijs die je betaalt voor een vliegticket. De CO2-uitstoot van een retourtje naar Barcelona met het vliegtuig is 522 kilogram per persoon, die van een retour met de trein bedraagt 38 kilogram. Misschien het afwegen waard om de trein te nemen je volgende reis?

Elektrisch vliegen een optie?

Voor een elektrisch vliegtuig heb je heel efficiënte batterijen nodig, en die kunnen er niet voor 2080 zijn. Niet of minder vliegen is het enige wat we kunnen doen om de vervuiling te beperken. Ga je echt ongelukkig zijn wanneer je die derde citytrip van het jaar toch niet boekt?

Wil je graag weten wat de klimaatimpact van jouw vakantie is en hoe je die impact zoveel mogelijk kan verkleinen? Bereken hem hier!

 

Bronnen:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *